Ads

Thursday, May 7, 2015

10 Sebab Kenapa Orang Yang Kurang Prihatin Tentang Apa Orang Lain Fikirkan Adalah lebih cenderung untuk Berjaya.


Orang Yang Kurang Prihatin 
(OKP)



1. OKP mempunyai keazaman yang teguh untuk sampai ke destinasi mereka.

Baginya untuk sampai ke Puncak Gunung Everest adalah matlamat! - Orang bercakap-cakap, "tak bahaya ke?" "tak payah la daki, buang masa!" Banyak lagi perkara lain yang kau boleh buat selain mendaki ke puncak selama 3 bulan!!"

OKP memahami bahawa kejayaan memerlukan ketabahan! ketabahan dan kesabaran. Dan halangan yang datang, adalah cabaran dan  motivasi diri! dan bukannya mendengar pendapat, kata-kata orang lain!

2. OKP tahu pendapat orang ramai berada dalam "Pasang-surut" (Berubah-ubah).

Kita semua berada dalam keadaan yang berterusan berubah-ubah dan tak seimbang.

Harini kita boikot McD, esok kita pergi makan balik. (Boikot bermusim)

Menurut ahli-ahli falsafah dan ahli teori, kita sebagai manusia, memang sentiasa berubah-ubah. Orang berjaya atau orang luar biasa tahu bahawa pendapat orang biasa-biasa boleh digagalkan dengan kejayaan mereka!

3. OKP adalah orang yang ada gol!

Orang yang berjaya tahu kehidupan mereka adalah menjadi satu tanggugjawab buat mereka. Jika berlaku kesilapan dalam kehidupan mereka, mereka menanggung beban dan tidak menyalahkan orang lain. Oleh itu, mereka akan memastikan bahawa mereka mencapai impian dan keinginan mereka.

Malah apabila Thomas Edison diberitahu dia terlalu bodoh untuk mempelajari apa-apa, dia masih pergi ke hadapan untuk berpegang kepada 1,000 paten ideanya. Ia adalah tanggungjawab beliau untuk berjaya dan bukan guru-gurunya!

4. OKP memahami bahawa hidup ini adalah terlalu pendek.

Mereka menghargai intipati kewujudan mereka dan mengapa ia adalah perlu untuk membuat setiap apa yang dilakukan bukan sia-sia.

Sengaja melecehkan atau termakan dengan pendapat orang lain, bagi mereka itu hanyalah gangguan!, Mereka akan memberi tumpuan kepada apa yang perlu dilakukan, dari sibuk untuk bertanya pendapat orang lain.

Percaya dengan pilihan diri sendiri. Itu perlu dijadikan latihan!

5. OKP tahu apa yang terbaik untuk diri mereka.

Apa yang berlaku kepada orang lain mungkin tak kena pada anda.

Orang yang berjaya tidak belayar pada kapal orang lain tetapi dengan kapal mereka sendiri, kerana mereka tahu bahawa hanya kapal mereka sendiri (yang dah biasa, iaitu pengalaman sendiri) boleh membawa mereka ke pulau impian mereka.

6. OKP adalah orang yang konsisten.

Mereka memahami bahawa kejayaan memerlukan konsisten. Untuk berjaya kekal lah di satu landasan dan bukannya melalui beberapa laluan yang lain. Pendapat orang boleh menjejaskan konsisten ini dan pendapat mereka ini boleh diabaikan.

7. OKP tahu bahawa mereka tidak boleh mengembirakan semua orang.

Ini adalah kebenaran. Tidak semua orang akan melihat dunia dengan cara yang sama anda melihatnya. Hidup dengan menurut kata orang lain  hanya akan membawa anda sedih dan kecewa. Oleh itu, orang berjaya hanya cuba untuk membantu diri mereka sendiri sahaja.

8. OKP boleh menguruskan kehidupan mereka yang rumit dengan baik.

Kebanyakan orang suka melibatkan orang lain dalam menyelesaikan masalah hidup mereka. Tetapi orang yang berjaya dapat menangani kehidupan rumit mereka dengan memberikan kurang perhatian kepada orang lain.

9. OKP adalah orang yang sentiasa mencari kunci kebebasan!

Orang yang berjaya, adalah tahu yang diri mereka bukan banduan.

Bayangkan perasaan Walt Disney selepas dipecat oleh editor akhbar, dengan alasan beliau "kekurangan imaginasi."? Tapi beliau terus cuba untuk mendapatkan kebebasan.

 Menurut Lao Tzu, "mengambil berat tentang apa yang orang lain fikir hanya akan membuatkan anda banduan mereka."

10. OKP tidak perlukan kelulusan dari sesiapa.

Apa sahaja perkara yang OKP mahukan (Impian), tidak memerlukan kelulusan/kebenaran oleh sesiapa! kerana ia benar-benar tidak perlu! . Kejayaan adalah kejayaan!  "it speaks for itself"!

Orang ramai boleh berfikir apa sahaja yang mereka mahu tetapi TANGGUNGJAWAB KEJAYAAN adalah terletak di tangan kita sendiri!






Wednesday, April 29, 2015

6 Tips Berjaya dan Bergaya Ala Richard Branson



1. Bersenam

Tuan Richard gemar memulakan hari dengan berenang atau bermain tenis di Pulau Necker. 
"Badan sihat, automatik minda akan jadi cergas!" 



2. Buat Senarai (To -Do -List)

"Saya sentiasa memastikan kehidupan seharian saya dengan membuat senarai" 

senarai orang untuk berjumpa/membuat panggilan,
senarai idea-idea, 
senarai syarikat-syarikat yang ditubuhkan, 

senarai adalah sesuatu yang boleh membuat perkara berlaku!
Setiap hari Tuan Richard bekerja melalui senarai ini, dan baginya senarai menggerakkan beliau sentiasa ke hadapan.



3. Cinta apa yang anda lakukan 

"Saya tidak berfikir kerja sebagai kerja dan bermain sebagai permainan. Sebab semuanya adalah "kehidupan" bagi saya"



4. Jangan dapatkan akauntan terlalu awal untuk bisnes yang baru

"Saya tidak pernah ada akauntan sebelum saya memulakan perniagaan. Hanya mengikut gerak hati."



5. Seni  "delegation" (Pembahagian kerja)

Anda perlu memahami seni "delegasi". Saya perlu menjadi orang yang membantu kakitangan saya dalam perniagaan,  dan saya perlu bersedia untuk mengambil risiko. 

Syarikat saya perlu terus wujud supaya ia boleh terus bergerak walaupun tanpa kehadiran saya.


6. Tetapkan diri anda dengan matlamat yang tinggi!

 Minat saya dalam hidup datang dari diri saya sendiri dengan menetapkan matlamat yang tinggi, cabaran mungkin sukar untuk dicapai tapi saya cuba untuk naik lebih dari  matlamat yang saya sendiri tetapkan. 






sarcastic @ sarkastik (they are smarter then you think!) ;)



depa boleh tengok muka hangpa troihh masuk dalam kepala hotak anda, dan baca apa yang anda fikir!

They can see right through you!

Kepala hotak depa tajam!dan depa hebat dalam menyelesaikan masalah!


Depa ada otak yang tajam.

Penyelesai masalah yang terbaik.

Mereka di lengkapi dengan kemahiran sosial untuk ber"asimilasi" dengan masyarakat sekarang.

.Bukan sahaja ada otak yang bijak, malah mempunyai kulit yang tebal. (lol..haha)

Mempunyai Otak yang lebih Sihat!

Depa takkan mudah terperangkap dan tertangkap! 

 Kadang-kadang depa akan buat penghinaan tapi masih dalam cara lemah lembut, dan kita masih akan gelak dan tak marah. 

Depa akan ada kawan-kawan yang memang sayangkan depa seadanya depa. serius. orang sakarstik ni, jujur kan, mana nak dapat kawan jujur la ni.. :P

Sunday, April 19, 2015

Supplement ikut Cara RasulAllah.

biasa la kan, waktu-waktu pregnant ni, mesti la cari supplement2 yang baik untuk diri dan fetus kan? tapi kan, i found that, kita harus "back to basic". Jadi, i olls pun pilih makan makanan dan cara RasulAllah sebagai panduan untuk diri. 

because he is the best kan? tetiba, iolls terjumpa artikel ni, dan "worth" untuk share, ni, bukan untuk orang yang preggy je nokk. Ini Sunnah! jum amalkan. :) 


Menu sarapan : sebelum makan berat, air dicampur dengan madu

Menu waktu dhuha  : makan kurma 7 biji (Untuk elak keracunan).

Menu tengahari : Sebelum makan berat, ambil cuka dan minyak zaitun. 

Petang : Susu dan Kurma

Malam : Sayur-sayuran.


sharing is caring kan? boleh baca artikel dibawah; 




Abstrak

CARA RASULULLAH SAW MENGKONSUMSI MAKANAN 
Sebuah Tinjauan Medis dan Islam.
oleh: dr.Hj.Rosaria Indah
Saat seorang muslim mengakui kerasulan Muhammad SAW, setiap perilaku Rasulullah SAW menjadi acuan dalam berpikir, bersikap dan berbuat, termasuk cara Beliau menjaga kesehatan.  Rasulullah SAW makan dengan aturan-aturan yang luar biasa sehat, terbukti dari berbagai riset yang dilakukan ilmuwan, dari zaman dahulu hingga kini.  Setiap bahan makanan yang Beliau makan– seperti madu, cuka, kurma ajwah, air dan lain-lain– dipilih dengan baik atas pertimbangan ”Halalan Thayyiban”, yakni halal dan baik.  Bukan cuma bahan makanannya, tapi cara mengkonsumsinya pun dicontohkan dengan jelas dalam hadits-hadits Beliau.  Tulisan ini mengkaji berbagai bahan makanan pilihan Rasulullah SAW dan khasiatnya sesuai literatur medis kedokteran dan ilmu gizi.
Kata Kunci: Cara makan Rasulullah, Halalan Thayyiban.

PENDAHULUAN

Kehidupan Rasulullah SAW telah banyak menarik perhatian ilmuwan muslim maupun non muslim.  Setiap sisi kehidupan Beliau digali dan dikaji dengan sungguh-sungguh untuk menyingkap alasan ilmiah di balik hadits-hadits Beliau, baik perkataan, perbuatan maupun diamnya Beliau. 
Sisi kesehatan Rasulullah SAW mulai sering dikaji setelah penelitian-penelitian di bidang kesehatan berkembang dengan pesat, karena tingginya angka gangguan kesehatan di kalangan muslim.  Hal ini diinspirasikan oleh kenyataan bahwa Rasulullah SAW dan para sahabat Beliau jarang sekali sakit.  Namun, mengapa muslim saat ini sulit mencapai tingkat kesehatan seperti mereka?
Alasan yang paling mudah adalah karena muslimin kini telah meninggalkan kebiasaan yang disarankan oleh idola dan pimpinan mereka, Nabi Muhammad SAW.  Kajian-kajian tentang kehidupan Rasulullah SAW dititik beratkan pada aspek ibadah ritual saja, meninggalkan aspek-aspek lainnya, termasuk aspek kesehatan.  Salah satu fokus pengkajian bidang kesehatan adalah tentang nutrisi dan gizi atau asupan makanan yang dicontohkan Rasulullah SAW.  Singkatnya, bagaimana cara Rasulullah SAW makan?  Apakah Rasulullah SAW menganjurkan kita untuk memakan jenis-jenis makanan tertentu? Adakah waktu-waktu tertentu untuk memakan makanan tertentu, misalkan saat berbuka puasa? Di samping bahan makanan, adakah anjuran untuk mengkombinasi makanan? Bagaimana aturan makan ala Rasulullah SAW? Semua pertanyaan itu mengajak para ilmuwan berfikir keras.

BAHAN MAKANAN RASULULLAH SAW  MENURUT LITERATUR ISLAM.
Dalam setiap aktifitas dan pola hidupnya, Rasulullah SAW memang sudah disiapkan untuk menjadi contoh teladan bagi semua manusia, termasuk dalam hal pola makan.   Salah satu faktor penting penunjang fisik prima Rasulullah adalah kecerdasan beliau dalam memilih menu makanan dan mengatur pola konsumsinya.
dengan mencontoh pola makan Rasulullah, kita sebenarnya sedang menjalani terapi pencegahan penyakit dengan makanan (attadawi bil ghidza`). Ini tentu jauh lebih baik daripada kita harus bergantung dengan obat-obatan.
Hal-hal yang menjadi menu keseharian Rasulullah antara lain adalah:
  1. Madu.  Lepas dari subuh, Rasulullah membuka menu sarapannya dengan segelas air yang dicampur dengan sesendok madu asli (Bajri, 2008).
  2. Masuk waktu dluha, Rasulullah selalu makan tujuh butir kurma ajwa`/matang. Sabda beliau, barang siapa yang makan tujuh butir korma, maka akan terlindungi dari racun.
  3. Menjelang sore hari, menu Rasulullah selanjutnya adalah cuka dan minyak zaitun. Tentu saja bukan cuma cuka dan minyak zaitunnya saja, tetapi di konsumsi dengan makanan pokok, seperti roti misalnya.
  4. Rasulullah selalu berbuka puasa dengan segelas susu dan korma, kemudian sholat maghrib.
  5. Beliau makan buah tin dan zaitun.  Ada kisah menarik sehubungan dengan buah tin dan zaitun, yang Allah bersumpah dengan keduanya. Dalam al Quran, kata “at tin” hanya ada satu kali, sedangkan kata “zaytun” di ulang sampai tujuh kali.
  6. Di malam hari, menu utama Rasulullah adalah sayur-sayuran. Beberapa riwayat mengatakan, beliau selalu mengkonsumsi sana al makki dan sanut. Keduanya adalah jenis sayur-sayuran.
  7. Disamping menu wajib di atas, ada beberapa jenis makanan yang disukai Rasulullah tetapi beliau tidak rutin mengkonsumsinya. Diantaranya tsarid, yaitu campuran antara roti dan daging dengan kuah susu masak. Terkadang Beliau makan yaqthin atau labu manis. Kemudian beliau juga senang makan anggur dan hilbah.

PENJELASAN ILMIAH DI BALIK BAHAN MAKANAN PILIHAN RASULULLAH SAW.
  1. KHASIAT AIR PUTIH.
Air merupakan komponen pokok dari darah yang menjadi alat transportasi dalam tubuh manusia.  Mengingat pentingnya fungsi air dalam tubuh, kecukupan air dalam tubuh harus tetap dijaga agar tidak berkurang.
Bila aliran air kurang lancar dalam tubuh, salah satunya disebabkan karena kurangnya masukan cairan ke tubuh.  Akibatnya keseimbangan kerja organ-organ tubuh akan terganggu dan penumpukan toksin akan meningkat dan menimbulkan berbagai penyakit.  Air bagi tubuh ibarat oli bagi mesin.
Bajri (2008) menerangkan bahwa cara minum yang baik dan benar adalah dengan menyesuaikan dengan karakter tubuh dan karakter air itu sendiri.  Tubuh kita membutuhkan air minimal 2 liter atau 8 gelas ukuran 250 cc.
Menurut Bajri, kita sebaiknya minum 2 jam sebelum atau 2 jam setelah makan.  Kebiasaan minum saat makan atau langsung setelah makan tidaklah baik, karena mengganggu pengolahan makanan, karena makanan telah dicampur dengan air liur yang mengndung enzim amylase dan gastric juice.  Air akan memisahkan makanan dari enzim-enzim dari air liur dan gastric juice.
Saat minum terbaik adalah langsung saat bangun tidur 2 gelas, setiap 2 jam sesudahnya atau 2 jam sebelum makan, dan 2 jam sebelum tidur.
Jika kita membiasakan minum sebelum tidur akan membuat istirahat ginjal terganggu.  Banyaknya cairan yang masuk pada malam hari akan memaksa ginjal bekerja keras, padahal ginjal telah bekerja keras di siang hari.  Di samping itu tidur kita pun terganggu, karena sering buang air kecil, padahal kualitas tidur mempengaruhi kesehatan kita juga.
  1. 2.       KHASIAT MADU.
Bajri (2008) menguraikan keajaiban madu dengan sangat rinci.  Beliau menerangkan bahwa madu dikenal sebagai “the food of God”, yaitu makanan atau minuman pemberian Tuhan karena khasiatnya yang luar biasa.  Madu merupakan pemulih stamina terbaik (best tonic) karena mampu menjaga kadar gula tetap stabil.  Madu juga menurunkan morbiditas penyakit saluran nafas pada anak, dan meningkatkan nafsu makan pada balita.  Madu juga mampu mengendalikan bakteri “jahat” karena berfungsi sebagai prebiotik.  Ada beberapa faktor yang membuat madu menjadi probiotik, antara lain:
a)   Kadar gula alami (glukosa, fruktosa dan sukrosa) yang tinggi pada madu mampu menghambat pertumbuhan dan perkembangan bakteri.
b)   Madu bersifat asam,  mengandung asam formiat, asam malat, asam asetat, asam sitrat, asam suksinat, dengan pH 3-4 yang tidak disukai bakteri patogen.
c)   Madu mengandung senyawa radikal hydrogen peroksida yang sanggup mematikan bakteri dan berbagai mikroorganisme jahat lainnya.
d)  Madu mengandung senyawa antibakteri lainnya seperti inhibine dari kelompok flavonoid, glikosida, dan polyphenol.
e)   Madu mengandung senyawa 10- hidroxidecen-2-oic acid, merupakan senyawa anti bakteri yang dikandung royal jelly pada madu.
Khasiat madu bagi manusia telah dijamin oleh Allah SWT pencipta manusia, dalam al Qur’an pada surah An Nahl (lebah), yakni surah ke 16 ayat 69 yang artinya:
“ Dari perut lebah itu keluar minuman yang bermacam-macam warnanya.  Di dalamnya terdapat obat yang menyembuhkan bagi manusia….”
Cara meminum madu adalah diminum 2 sendok makan pada pagi dan malam, dapat juga dicampurkan dengan segelas air atau segelas susu.  Carilah madu yang asli, belum dicampur dengan gula atau pun bahan lain (Aydid, 1997).
  1. KHASIAT KURMA AJWA.
Kurma mengandung banyak karbohidrat, 14 jenis asam lemak, 15 jenis garam-garaman dan mineral, 23 jenis asam amino penyusun protein, 6 jenis vitamin dan serat dalam prosentase yang cukup.  Tak heran jika kurma disebut juga buah yang berpotensi menjadi makanan terbaik di masa depan karena  walau dimakan dalam jumlah yang sedikit, kurma telah member nutrisi yang lengkap (Shahib & Marshall, 2003). 
Kurma pada bentuk ruthab atau masih basah mampu mencegah perdarahan berlebihan pada wanita nifas, karena mengandung hormone oxytocine yang membantu kontraksi rahim dan memudahkan untuk menyusui.  Tekstur serat kurma yang cukup halus aman untuk kondisi gastritis dan entiritis, juga baik untuk mengatasi konstipasi.  Khusus kurma ajwa, Rasulullah SAW menekankan khasiatnya yang dapat mencegah dan mengobati gangguan jin (Anonim, 2009).
  1. KHASIAT CUKA.
Jarvis (1986) menceritakan pengalamannya sebagai dokter di daerah Vermont, bahwa orang-orang yang berpenyakit reumatik sembuh saat mengkonsumsi cuka apel.  Konsumsi cuka terbukti baik dikonsumsi orang sehat dan penderita diabetes karena mampu menurunkan respon glukosa terhadap konsumsi karbohidrat, juga membuat kita lebih cepat kenyang (Johnston & Gaas, 2006).
 Cuka juga diduga dapat menjadi bahan penghilang lemak dan dapat menurunkan berat badan sampai 10% (Kondo, 2009).
  1. Minyak Zaitun.
Minyak zaitun mengandung fraksi fenol, squalene dan asam lemak tak jenuh tunggal, asam oleat, yang sangat baik bagi kesehatan.  Fraksi fenolnya terdiri dari lebih dari satu kelas, bahkan 3 kelas: fenol simpel (hydroxytyrosol, tyrosol); secoiridoids (oleuropein) dan lignans [(+)-1-acetoxypinoresinol dan pinoresinol].   Ketiga jenis fenol ini memiliki potensi sebagai antioksidan pencegah kanker. Terutama kanker colon, payudara dan kanker kulit.  Juga mencegah penyakit jantung koroner dan penuaan dini.  Sebaiknya minyak zaitun dikonsumsi dalam bentuk extra virgin atau minyak yang belum dipanaskan (Owen et al, 2000).  Dengan senyawa polifenolnya ini minyak zaitun juga berkhasiat sebagai antiinflamasi dan antimicrobial (Tripoli et al, 2005).
  1. Khasiat Buah Tin.
Dikenal sebagai fig fruit, yang banyak tumbuh di mediterania.  Buah tin kaya dengan polyphenols, flavonoids, dan  anthocyanins.  Kombinasi ketiganya menghasilkan kemampuan antioksidan yang tinggi sebagai pencegah kanker (Solomon et al, 2006). 
Buah tin juga mampu mengurangi lemak pada makanan tanpa mengubah rasa dan tekstur makanan, contohnya jika buah tin ditambahkan pada es krim.  Tentu hal ini akan mengurangi kadar cholesterol darah.  (Murtaza et al, 2004)
  1. KHASIAT SANNA DAN SANUT (SAYURAN).
Suplai mineral dan vitamin untuk tubuh kita sebagian diperoleh dari sayur-sayuran.  Semakin banyak kita mengkonsumsi makanan sehat, seperti sayur dan buah-buahan organic yang tinggi gizi dan serat, semakin sehat pula tubuh kita.  Memang tidak mudah dan tidak murah kita mendapatkan sayur dan buah organic.  Akan tetapi , setidaknya makan sayur dan buah non organic lebih baik daripada tidak memakannya sama sekali.  Asalkan sebelumnya kita cuci dahulu dengan bersih agar sisa-sisa cemaran pestisida, herbisida atau fungisida segera hilang (Bajri, 2008).
  1. 8.      KHASIAT LABU.
Biji Labu mengandung lipofilik antioxidant yang dapat mencegah efek dari radikal bebas (Fruhwith, 2008).Labu mengandung vitamin A yang tinggi sehingga berguna untuk mencegah kebutaan karena defisiensi vitamin A, juga meningkatkan daya tahan tubuh anak-anak (Faber et al, 2001).  Sebuah jurnal di Afrika meneliti bahwa campuran labu, telur dan susu dapat menaikkan kadar haemoglobin pada ibu hamil, sehingga mengurangi risiko perdarahan dan transfusi darah, sehingga akan menurunkan risiko terpapar HIV dan Hepatitis B (Olaniyan & Adeleke, 2005). 
  1. 9.      KHASIAT ANGGUR.
Buah ini mengandung komponen yang disebut resveratrol yang menghalangi pertumbuhan tumor.  Anggur juga mengandung asam elagik yang mencegah sekresi enzim buruk pemicu kanker.  Buah lain yang mengandung resveratoladalah apel, stroberi, dan raspberi.  Jadi, jika tidak suka anggur kita dapat memilih ketiga buah lainnya tersebut (Azhar, 2007).  
TATA CARA MAKAN RASULULLAH SAW.
Tata cara mengkonsumsi makanan tidak kalah pentingnya dengan pemilihan menu. Sebab setinggi apapun gizinya, kalau pola konsumsinya tidak teratur, akan buruk juga akibatnya. At Tuwim (2007) menulis tentang beberapa kaidah yang dicontohkan oleh Rasullah SAW adalah:
  1. Menghindari israf, atau berlebihan. Sabda Rasulullah SAW:
“Cukuplah bagi manusia itu beberapa suap makanan, untuk menegakkan tulang rusuknya.”
“Kalaupun harus kenyang, maka sepertiga untuk makanannya, sepertiga untuk air minumnya dan sepertiga lagi untuk nafasnya” (al hadis).
 Hadits tersebut menggunakan kata assyab`u yang berarti “kenyang”  bukan menggunakan kata al imtila` , atau “penuh”. Tetapi kenyang adalah tercukupinya tubuh oleh zat-zat yang dibutuhkannya, sesuai dengan proporsi dan ukurannya.
  1. Tidak makan besar setelah makan besar lainnya.  Rasulullah melarang untuk idkal at tha’am ‘ala tha’am, alias makan lagi sesudah makan. Suatu hari, di masa setelah wafatnya rasulullah, para sahabat mengunjungi Aisyah ra. Waktu itu daulah islamiyah sudah sedemikian luas dan makmur. Lalu, sambil menunggu Aisyah ra, para sahabat, yang sudah menjadi orang-orang kaya, saling bercerita tentang menu makanan mereka yang meningkat dan bermacam-macam. Aisyah ra, yang mendengar hal itu tiba-tiba menangis. “Apa yang membuatmu menangis, wahai Bunda?” tanya para sahabat.  Aisyah ra lalu menjawab, “Dahulu Rasulullah tidak pernah mengenyangkan perutnya kecuali dengan dua jenis makanan. Ketika sudah kenyang dengan roti, beliau tidak akan makan kurma, dan ketika sudah kenyang dengan kurma, beliau tidak akan makan roti”.
  2. Rasulullah tidak makan dua jenis makanan panas atau dua jenis makanan yang dingin secara bersamaan.
  3. Beliau juga tidak makan ikan dan daging dalam satu waktu.
  4. Tidak langsung tidur setelah makan malam.
  5. Beliau juga meminimalisir dalam mengkonsumsi daging, sebab terlalu banyak daging akan berakibat buruk pada persendian dan ginjal. Pesan Umar ra “Jangan kau jadikan perutmu sebagai kuburan bagi hewan-hewan ternak!”. Maksudnya, janganlah sampai ayam, kambing, lembu, kerbau semuanya masuk ke dalam perut kita dalam waktu makan yang sama.

SEBANYAK APA KITA BOLEH MAKAN?
Ibnul Qayyim, seperti yang dikutip at Tuwim (2007) membagi tingkat makanan menjadi tiga tingkatan:
  1. Tingkat kebutuhan: yaitu seperti yang dijelaskan oleh Rasulullah SAW.
Cukuplah bagi manusia untuk mengkonsumsi beberapa suap makanan saja untuk menegakkan tulang rusuknya”.
 Jika tidak mampu menahan dirinya untuk menkonsumsi lebih maka ia berpindah ke tingkat berikutnya yaitu:
  1. Tingkatan cukup: yaitu mengisi sepertiga perutnya untuk untuk makanan, sepertiga untuk minuman dan sepertiga untuk bernafas, dan hikmah di balik itu dikarenakan perut kita mempunyai kapasitas yang sangat tebatas dan jika semuanya dipenuhi dengan makanan maka maka tidak ada tempat lagi untuk minum dan sulit bernafas
  2. Adapun tingkat ketiga adalah tingkat berlebihan: tingkat ini bisa membahayakan dirinya tanpa ia sadari, dan hal ini banyak dialami oleh kita, dan kebanyakan orang yang terjangkit penyakit gula, depresi, kegemukan, jantungan dan stroke tidak lain adalah disebabkan karena mereka tidak mengatur pola makan mereka dengan baik, serta berlebihan dalam makan dan minum.

KESIMPULAN
Dari uraian di atas kita  paham bahwa :
  1.  Ternyata Rasulullah sangat memperhatikan masalah gizi dan menu makanan.  Walaupun di masa itu ada banyak jenis makanan, Beliau memilih makanan yang baik untuk kesehatan, mengandung unsur gizi yang dibutuhkan dan tentu saja halal.
  2. Di samping menu, Rasulullah juga memperhatikan cara mengkonsumsinya.  Makanan yang baik jika tidak dikonsusi dengan cara yang baik tidak akan memberi banyak manfaat. 
  3. Rasulullah SAWsangat jarang sakit, hanya beberapa kali dalam hidup Beliau.  Hal ini harus menjadi spirit untuk memulai menghidupkan semangat dan kebiasaan meneladani Rasulullah SAW dalam kehidupan kita, untuk menyempurnakan makna syahadah “Wa asyhadu anna Muhammadan Rasulullah “ yang tiap hari minimal 9 kali kita dengungkan dalam shalat kita.  Sehingga kegiatan makan tidak berhenti pada hal yang mubah atau “boleh”  tapi dapat meningkat derajat menjadi “sunnah” atau “dianjurkan” karena dilakukan dengan niat meneladani kekasih kita, idola kita, yakni Rasulullah SAW.  Bayangkan betapa banyak pahala yang Allah SWT berikan bagi orang-orang yang tidak pernah bertemu Rasulullah SAW, bahkan berselang ratusan tahun dari hidup Beliau, tapi menyatakan kecintaan yang luar biasa pada setiap aspek hidup Beliau.  Mudah-mudahan Allah pertemukan dengan Beliau di yaumil akhir nanti.  Amiin.
DAFTAR PUSTAKA
Anonim.  (2009).  Kurma.  Rumoh PMI, edisi September 2009. 
At Tuwim, Nurah.  (2007).  Cara Makan Rasulullah SAW, Maktab Dakwah dan Bimbingan Jaliyat Rabwah, Riyadh.  Retrived from www.islamichouse.com,  14 September 2009.
Aydid, Muhammad Hasan. (1997).  Sehat itu Nikmat: Telaah Hadits tentang Kesehatan.  Gema Insani Press, Jakarta.
Azhar, Tauhid Nur & Trim, Bambang.  (2007).  Jangan ke Dokter Lagi!: Keajaiban Sistem Imun dan Kiat Menghalau Penyakit.  MQ Gress, Bandung. 
Bajri, Husen A.  (2008).  Tubuh Anda adalah Dokter yang Terbaik.  Hayati Qualita, Bandung.
Faber, M.et al (2001).  An integrated primary health-care and provitamin A household food-production program: Impact on food-consumption patterns, Food and Nutrition Bulletin, vol. 22, no. 4, The United Nations University.  retrieved fromhttp://www.unu.edu/unupress/food/fnb22-4.pdf#page=24 , 15 September 2009.
Jarvis, D.C.  (1986).  Penyembuhan Reumatik secara Tradisional.  Penerbit Pionir, Bandung.
Johnston, C.S. , Gaas, C.A.  (2006).  Vinegar: Medicinal Uses and Antiglycemic Effect.  Medscape General Medicine, vol 8(2) pp 61.    Retrived fromhttp://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1785201/?tool=pmcentrez, September 2009.
Kondo, T.  (2009).  Vinegar May Aid in Fat Loss.  Journal of Agricultural and Food Chemistry. July 8, 2009, retrieved fromhttp://www.medscape.com/viewarticle/704850, September 2009.
Murtaza, M.A et al.  (2004).  Effect of Fat Replacement by Fig Addition on Ice Cream Quality, International Journal of Agriculture and Biology vol.6, No.1,  retrieved from http://www.fspublishers.org/ijab/ past-issues/ IJABVOL_6_NO_1/15.pdf.  September 2009.
Olaniyan, M.F, Adeleke, A.   (2005).  A Study of the effect of Pumpkin (Ugu- Telfaira Occidentals) Milk and Raw Egg Mixture in the Treatment of Anaemic Pregnant Women in a Rural Area.  African Journal of Traditional, Complementary and Alternative Medicine, volume 2 (3), pp 269-273
Owen, RW, et al.  (2000). Olive-oil consumption and health: the possible role of antioxidants.  Lancet Oncology, vol. 1,   pp 107-112.  Retrieved fromhttp://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11905662
Shahib, W.,  Marshall, R.J.  (2003)  The fruit of the date palm: it’s possible use as the best food for the future.  International Journal of Food Sciences and Nutrition, Volume 54, Number 4 (July 2003) 247 _/259  retrieved fromhttp://www.noorbiotechnologies.com, September 2009.
Solomon, A, et al.  (2006).  Antioxidant Activities and Anthocyanin Content of Fresh Fruits of Common Fig (Ficus carica L.), Journal of  Agricultural Food Chemistry, vol. 54 (20), pp 7717–7723, Israel.  Retrieved fromhttp://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/jf060497h, September 2009.
Tripoli, E., et al.  (2005).  The phenolic compounds of olive oil: structure, biological activity and beneficial effects on human health, Nutrition Research Reviews,  vol. 18, pp 98-112.   Cambridge University Press.  Retrieved fromhttp://journals.cambridge.org, September 2009. 

Thursday, April 16, 2015

Resipi Kari Kepala Ikan

Hahahaha

memang, i memang loike to eat. Demi memahami dan memenuhi kehendak nafsu makan, i banyak belajaq masak, jenis picture punya person, memang dari kecil, tengok macam mana nenek masak, ibu, kawan-kawan (masa zaman U). 

ini ikan Jenahak, sebenarnya, kawan i punya husben kaki pancing ikan laut. Memang pergi laut dalam punya tu. So, jenahak yang dipancing tu, memang baru tangkap punya, tu yang minggu lepas, bahagian ekor buat tiga rasa, ni bahagian kapala, kita kasi itu buat kari. 

i memang macam nenek-nenek sikit ye, suka lagi menumbuk kalau nak masak-masak kampung ni, sebab bila tak berapa nak hancus bawangs2 tu, dia ada satu nikmat rasa yang uuummppphh! :P


1) 3 Ulas bawang kecik
2) 1 Ulas Bawang besar
3) 2 Ulas Bawang Putih
4) Halia, saiz ibu jari

(ni semua ikut hangpa lah, nak tumbuk ke nak blender ke yek? yek? )

5) 2 kuntum bunga lawang
6) 1 batang kayu manis
7) Daun Kari
(buh juga, halba2 rempah ye, kalau tatau, tanye je org jual, halba2 buat kari guna yang mana?haha) 

tumis sampai kuning (agak-agak), masukkan;

8) 1 paket kecil rempah ikan
9) 1 sudu serbuk cili (ikut lah nak pedas mana) 

korang bancuh dengan air, pahtu masukkan sekali dengan yang tengah tumis tadi. sampai pecah minyak tau. :)

pahtu masukkan ikan. (Jangan lupa buh garam n gula secukup rasa) 

sebenarnya, kalau ikut style mamak, dah boleh stop bila level ni, korang cuma masukkan bendi n tomato dan siap! 

Tapi kalau Jenis suka nak berlemak santan, Korang taruk dulu santanye, kacau-kacau, kemudia taruk ikan dan sayur-sayur aksesori korang. :) (yang jenis aku buat taruk santan, sebab suka berlemak) Haha.  







Kuah nye pekat benor, kalau nak cair, lebihkan air ye sayang-sayang. :)

selamat mencuba! :)

Monday, April 13, 2015

bagaimana atasi sembelit?

sembelit rasanya berlaku dekat semua perempuan rasanya, kan?
cuba macam-macam kaedah? last sekali memang makan ubat sembelit je jalan penyelesaian yang mudah.

Allah s.w.t, telah menciptakan pelbagai hasil bumi yang ada gunanya. Makan ubat? make sure ubat yang kita ambil tu, betul-betul datangnya dari ekstrak bumi. 

Dulu saya pernah bekerja dalam bidang Farmaseutikal, bukan nak kata banyak, tapi kebanyakan ubat ada dia punya time frame. lagi satu, cara kita makan ubat juga menentukan kadar penyerapan usus kita. 

Jadi, 

Apakata, berbelanja dalam RM20 seminggu untuk membeli buah yang segar, dan RM 5 untuk membeli Yogurt perasa Original.

Perkongsian ini adalah buat bakal ibu-ibu yang hamil, yang dalam masa mengandung ni, memang akan menghadapi masalah sembelit yang uurggghh tatau nak cakap. hehe, 


+



resipi tanak sembelit:

1) anggur hitam


2) Yogurt Asli 

campurkan dua ni, dan makan dengan jayanya! :) 

InsyaAllah, asbab untuk buang toksik dalam usus tuh. 

selamat mencuba. 











Thursday, April 9, 2015

Majlis Bertandang

adat melayu, bila keluarga lelaki dah mai, tiba giliran perempuan pula untuk mai tempat depa. 
hah! masa tu, kau akan stunt! sebab eberibodi will stare at you, and some of them waiting to see what "face" you have!

either your;

skinny?
chubby?
comel?
boleh blah?
tak boleh blah?
pendek?
tinggi?

HAHA

selalu kan memang macam tu, you wants to see the groom and the bride, wether diorang suits each other atau tak? betul betul?

ngaku je la wey. hihihi. :) because i always did that. ngaku plak tu! ish ish

kalau u oll tak buat macam tu, bagus la. tak baik judging people tau. Jodoh pertemuan kan. Itu kan ciptaan Nya. Bersyukur, atas nikmat pemberian. ameen.

okey, i just chilling out bit. I am about to posting about my experience for majlis bertandang at my husband hometown. english kelaut sangat!haha.


apparently the picture dah lama, cuma up until now, i dare to share with people, who might or not pump into my blogs. 

so, enjoice.. :)



My Majlis bertandang, the make up seriously, its quit tebal, and my face looks like hindustan a bit. Patung baju merah tu lagi lawa. sobs!



oh! oh! kita nak bagitahu ni, banner ni, buat dan design sendiri tau! sekali dengan kad kahwin dan penunjuk arah! boleh buat tempahan call Mazlan 013-594 2697. :) atau 

www.printkaler.com.my
ig --> print kaler


rasanya kat kampung memang wajib ada stall2 kot. haha. kalau majlis bertandang sini, ada stall keropok lekor, laksa dan ayam goleks. weeee.. (jawa sangat!) oh! oh! and its freeeee!!



kat sini pun pink! haha. Pink + Putih. okey bukan nak warna ni, tapi orang khemah tu cakap ada tinggal scallop ni je, kalau tak hijau, kita tanak hijau sebab nanti ..emmm.. ok tanak cakap. haha!


and here comes the "pengantin"... kepak kepak kepum kepum. (saya suka bunyi kompang) hehe. 
oh, kitorang kahwin dalam ladang tau, ladang kelapa sawit. so..ala-ala garden wedding la kat sini.. muehehe. 








belah lelaki simple je selalunya, pengantin sampai, lepas tu silat-silat, lepas tu makan, lepas tu ambil gambar ngan semua orang! :) itu la bestnye kawin kat rumah sendiri @ Kampung! NO PROTOCOL!

cuz i hate that! sebab kahwin is not just meraikan pengantin, tetapi tetamu, bak kata my hasben, time ni la kawan-kawan kita nak tahu, siapa keluarga kita, rumah kita kat mana, sebab raya pun belum tentu kita datang kan?kan? haa kauu... makan puas2 waktu kenduri kahwin. haha!


and for us, food is crucial time wedding! hidup makan masa kenduri, !!
 (lagi-lagi masakn rewang...sedap bangat!)








 (nampak tak ade tangan tersembunyi? *teknik) 



Tamat. Majlis kahwin. 

perempuan 31 Ogos 2014, 
lelaki 13 September 2014.

Ianya adalah memori yang paling indah bagi diri ini, perkahwinan adalah satu ikatan untuk kita mengembangkan lagi hubungan silratulrahim, berkenalan dengan saudara islam yang lain, dan mengukuhkan lagi semangat perpaduan. 

insyaAllah, seorang khalifah Allah s.w.t, sedang berada di dalam kandungan dan berusia 4 bulan pada tarikh aku menulis catatan Majlis Bertandang ini.

Semoga cinta diantara Mazlan dan Farhana berada diatas tali Allah s.w.t, dan dirahmati. InsyaAllah, hingga di syurga kita bersama abang. :) 

untuk gambar yang lebih, sila ke instagram dan search 

#mazlanana

dan tempahan printing dan advertising bagi majlis impian anda;

www.printkaler.com.my

#prinkaler

ig print kaler

fb print kaler






















Tuesday, April 7, 2015

Resipi Jenahak/Siakap 3 Rasa

Resipi untuk ikan 3 rasa ni, sama je boleh diguna pakai untuk kedua-dua ikan, Jenahak or Siakap, or.. sukati la nak ikan apa, talapia pun boleh, tapi yang best ikan yang besar dan isi yang banyak, .leh aja nokk. :) bantai. 


Resipi ni, adalah di bantai dan boleh juga diguna pakai oleh sesiapa yang teringin nak makan macam kat kedai, tapi boleh melebih-lebih dalam "edit" masakan suapaya ianya Ohsem! 

Sebab saya adalah orang yang simple gigle je uolls, tapi berselera besor. :) dan, inilah rahsia nak pikat suami, masak macam kat kedai. (eh!)

Bahan-bahan

 Tumis 

1) 3 Ulas Bawang Merah
2) 2 Ulas Bawang Putih
3) Halia (Guna sebesar ibu jari saje) 

* better untuk tak blender, korang potong bwang putih n bawang merah ni, pahtu cincang-cincang, manisnya sangat terasa. Halia tu potong panjang-panjang. okeh?

Sos

1) 3 Sudu besar sos cili
2) 5 Sudu besar sos tomato
3) 3 Sudu besar sos tiram
4) 1/2 sudu besar gula
5) Air
6) 1 Sudu Sos ikan

Hiasan

1) Tomato
2) Timun
3) Carrot

*semua potong dadu

Ikan 

Telur sebiji salut, dan kemudian salut dengan tepung jagung. Goreng! (pastikan korang make sure minyak cukup panas!!) 


Cara-cara



Bahan Hiasan Potong dadu.



Hangpa tumis Bahan Tumis tadi sampai bawang-bawang dah kekuningan masukkan Bahan Sos dah agak-agak cambest sikit, masuk Carrot dulu, bagi dia lembut, bila dah lembut, boleh kunyah masukkan Tomato dan Timun. 



Lumur ikan.


Goreng dalam minyak yang panas!
\
Bila ikan dah masak, korang lumurkan saja Sos tadi atas ikan yang dah digoreng ni. Jangan gaulkan, sebab takut ikan lembik. 

dan tadaa~ sedia untuk dihidangkan! Suami makan Sampai Jilat-jilat jari. (oh! cliche sangat..)



Sekian Resipi Puan Nana Miskom bini Mazlan. 

Till we date again. With Next recipe! InsyaAllah, semoga Allah S.w.t memberi cetusan idea masakan lagi, Ameen. 

Haha, selamat mencuba!